tiistai 25. maaliskuuta 2014

Personal trainerin tapaaminen 6.8.2012

Ja sitten koitti se päivä, kun tehtiin ensimmäiset kehonkoostumusmittaukset salilla pt:n kanssa. Tulos ei ollut yllätys, ei lainkaan. Rapakuntoinen, ylipainoinen ja rasvalla vuorattu mummu. Mitä sitä kaunistelemaan.

Tässä sama lukuina:
pituus 165 cm
paino 91,8 kg
eli painoindeksi (33,7) huiteli tuolloin merkittävässä ylipainossa.

Muita lukuja:
kehon rasvaprosentti 46,5 % (normaalia merkittävästi korkeampi)
viskeraalinen rasvan arvo 12 (matala riski)
kehon nesteprosentti 39,0 % (normaalia matalampi). Tähän mieheni sanoi, että "kuiva tyyppi" ... noin niinku leikillään.

Korutonta lukemaa kaikin puolin. Mutta se oli tiedossa. Ja tästähän sitä sitten aloiteltiin.

PT:n kanssa käytiin läpi sairashistoriaa, josta ei meinannut loppua tulla. Kremppaa siellä täällä. Ohjausta tarvitsin polven vahvistuksessa, niska-hartiavaivoissa ja ylipäätään kuntosalilla olemisessa. En ollut koskaan edes käynyt tätä ennen kuntosalilla. Ja nyt 1½ vuotta myöhemmin, kun tätä kirjoitan, voin sanoa, että tällaisten kremppojen kanssa oli aivan oikea päätös ottaa pt ohjaamaan. Olisin varmasti - siis ihan varmasti - rikkonut itseäni vaan lisää.

PT:n tapaaminen sisälti mittauksen ja sairaslistan läpikäymisen lisäksi juttelua, että mitä yleensä syön. Aloitettiin aamupalasta ja siitä edettiin ilta- ja yösyömiseen saakka. Joopa ... yösyöminenkin on ollut jossain vaiheessa mukana. Paksuimmat punaiset viivat tuli alleviivattua runsaan leivänsyönnin, rasvaisten ruokien ja makean alle. Ja huonoa löytyi liian vähäisestä proteiinin syönnistä ja liian suurista kerta-annoksista. Tässä käytiin myös läpi tykkään-en tykkää -syömiset eli mistä ruuista pidän ja mitä en tykkää syödä. Haastattelun pohjalta pt laatisi seuraavaksi kerraksi menuun mulle, jota sitten noudattaisin liikkumisen lisäksi.

Ja sitten tehtiin tavoitteet. Olin jo miettinyt näitä itsekseni. Ja nämähän olivat alkuun ja lopulliset tavoitteet. Palaan tavoitteisiin myöhemmin uudestaan ja uudestaan, koska välitavoitteita tulee olla. Pohjalle laitettiin kuitenkin nämä:

- lopullinen paino 67 kg, ja että tämä on VIIMEINEN laihdutuskuuri eli elämäntapamuutos
- lihasvoimaa lisää (siis lue lihaksia lisää, niitä kun ei tuntunut olevan missään tai sitten ne oli tosi vuorattu rasvalla)
- ja kun tulee lihasvoimaa, niin parantuisko tasapainokin (voin sanoa että KYLLÄ)
- kiinteytystä eli maggarat veks reisistä, mahasta ja käsivarsista (siis ne allit)
- kipeä polvi käyttöön eli siinäkin tukilihakset kuntoon että voi normaalisti kävellä esimerkiksi portaat ylös.

Tästä portaiden nousemisesta vielä sen verran tähän loppuun, että asun hissittömässä talossa ja olin jo vähällä muuttaa pois sen vuoksi, että polvet kipeyty joka kerran kun kiipesin kotiin. Vaan eipä kipeydy enää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii