sunnuntai 30. maaliskuuta 2014

Uusi vaihde päälle treeneissä

Olin tähän mennessä liikunnan osalta käynyt kuntosalilla - tehden saamiani saliohjelmia joko aivan ohjeiden mukaan tai sitten soveltaen - sekä kävellyt tai pyöräillyt kevyesti. Kotona tein venyttelyjä ja hyvin kevyttä kotitreeniä kehonpainolla eli en käyttänyt mitään välineitä.

Kevään aikana oli mielessä hankkia kotiinkin vähän jotain liikuntavälineitä ja ohjeita sain pt:ltä. Seuraavien kuukausien aikana kotiin tulikin kevyet käsipainot, Gymstick Original (http://www.gymstick.com/gymstick-original-medium-blue.html) ja tyttäreltä kevyt kahvakuula. Näillä välineillä sai aivan riittävän treenin kotona tehtyä.

Ulkoliikuntaan tuli enemmän sykettä nostavaa mäkikävelyä ja porrastreenit. Etsimme tyttären kanssa hyviä treeniportaita - lue: ei vinksallaan sinne ja tänne, ei irtonaisia tai puuttuvia askelmia, kaide portaiden vieressä jne. - mutta emme oikein löytäneet. Oli tyytyminen Lahden urheilukeskuksessa oleviin hyppyrimäkien katsomoportaisiin tai pikkumäkien vieressä oleviin puuportaisiin. Ihan kohtuullisen treenin näissäkin sai tehtyä. Syke nousi hyvin ja jalkoja hapotti.

Lahden latupohjat ovat kesäaikaan kävely- ja juoksulenkkeilyä varten tosi hyvät alustat - siis pehmeät - ja näitä käytimmekin tyttäreni kanssa jonkin verran. Näiden kävelyjen lisäksi minut houkuteltiin loppukesästä mukaan pikkasen haastavampaan mäkikävelyyn. Kyseessä oli Laason rinteen - Messilän laskettelurinne - hissiuoman nouseminen ylös. Matkaa on ylös jotain 600m ja korkeusero on 111m. Minulle tämä oli oikein korkeanpaikantreeni. Ensimmäinen nousu ei mennyt ihan yhden eikä kahden pysähdyksen taktiikalla, mutta jaksoin ku jaksoinki ylös saakka. Mikä voittajafiilis olikaan ylhäällä! Laason rinne oli valloitettu! Tsemppiporukka - he olivat paljon paremmassa kunnossa ja juoksivat rinteen ylös - oli ihanan kannustavaa. Kiitos heille!

Lisäksi tein yhdistelmäliikuntaa eli pyöräilin kuntosalille mennen ja tullen salitreenin lisäksi. Tästä tuli melkein kahden tunnin treeni yhteensä. Alkuun tämäkin tuntui aivan kamalalle, mutta kaikkeen se elimistö tottuu. Ja kun oppi syömään ja juomaan oikein treeniin nähden niin pitkäkin treeni onnistui paremmin. Tähänkin ohjeita antoi ystävällisesti pt:ni Foreveriltä.

Syksyllä ostimme mieheni kanssa kuntopyörän kotiin. Tässä ajattelin jo seuraavaa talvea niin, että liukkailla keleillä saisin tehtyä tosi tehokkaita kotitreenejä.

Kesää ja syksyä 2013 mentiin eteenpäin ja nyt tuntui, etten enää osannut olla paikoillaan vaan halusin koko ajan treenata jotain. Pt, mieheni ja tyttäreni muistuttivat koko ajan levon tarpeellisuudesta ja mielestäni lepäsinkin ihan tarpeeksi. Tuli vain huono omatunto, jos en liikkunut jotenkin. Siis tarkoitan tässä nyt liikkumisella hengästymistä ja hikoilua enkä hyötyliikuntaa. Tässä vaiheessa treenit menivät vielä ns. negatiivisella energialla. Ja kuinkas sitten kävikään, kun lepoa ei sittenkään ollut tarpeeksi? Tästä lisää myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii