sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Aamutreenit vai jotain muuta

Tohon otsikon kysymykseen vastaan että ihan ehdottomasti aamutreeni. Muutamaankin kertaan olen testannut jotain muuta ajankohtaa - joko keskipäivää tai iltapäivää - mutta aamuisin mulla on vireystaso parhaimmillaan ja treenit kulkee tosi hyvin. Nytkin tätä kirjoittaessani kello on 8.21 ja olen käynyt jo salilla ja syönyt palauttavan välipalankin.

Mistäkö olen huomannut, ettei treenit suju myöhemmin? Ensinkin olen sellainen ihminen, että en oikein osaa ryhtyä tekemään mitään, jos tiedän lähteväni johonkin. Eli odotan ja odotan lähtöä. Jollain tasolla vähän jännitänkin ehkä ja kroppa ei tästä tykkää. Tai sanotaanko että hermosto menee sekaisin. Sekaisin on kyllä tää kirjoituskin. Miten sen nyt oikein selittäis? Tästä keskusteltiin just viikolla pt:n kaa ja tultiin siihen tulokseen, että minun sympaattinen ja parasympaattinen hermostoni (http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=sympaattinen%20hermosto) eivät ole tasapainossa eli syke nousee liikaa ja aiheuttaa pieniä rytmäreitä ja muljahduksia. Eli aistini ovat saaneet päivän ärsytykset jo täyteen ja ovat aiheuttaneet jonkinlaisen stressitilan ja siten tuon hermoston epätasapainon. Ja keskusteltiin siitäkin, että syksyllä 2013 ollut ylikuntotilan epäily olikin luultavasti hermoston epätasapainotila. Tähän onneksi auttoi himmailu ja lepo. Pt:n - eikä kyllä minunkaan - mielestä ylikuntoa ei voinut olla, koska treenit eivät olleet laadullisesti tai määrällisesti vielä sillä tasolla, että siitä olisi voinut olla kyse.

En tiedä - mutta arvelen vahvasti - että olenko aina ollut tällainen herkkä aistiärsytyksille ja juuri sen vuoksi tykännyt tehdä kaiken heti aamusta mieluummin kuin myöhemmin päivällä. Jotenkin vaan treenitkin olivat luontevinta tehdä aamuisin.

Ja saahan aamutreeneistä todella hyvän päivän aloituksen. Virtaa riittää treenin jälkeen vaikka siirtää vuoria. No ei nyt sentään, mutta kuitenkin energiaa on ja jaksaa paremmin päivän askareita. Nyt tämä aamutreenaaminen onnistuu tosi hyvin, kun olen työttömänä. Kun saan töitä joskus, niin täytyy miettiä treenit sitten sen mukaan.

Tässä on yksilöllisiä eroja ja kunkin tulee itse testata kokeilemalla, että mikä aika päivästä on parasta treeniaikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii