lauantai 5. huhtikuuta 2014

Edistymistä testein ja muutenki

Kuten olen aiemmissa postauksissa kertonutkin, niin kuntosalilla Foreverillä otetaan kuukauden tai parin välein kehonkoostumusmittaus. Mittauksella todennetaan se, että painonpudotus lähtee nimenomaan rasvasta lihaksia säästäen. Mittaustulokset näyttävät painon, painoindeksin (laskuri löytyy täältä), rasva-%, neste-% jne. Mittaukset kannattaa ottaa samalla mittauslaitteella ja suunnilleen samaan aikaan päivästä ja samoissa vaatteissa. Silloin vertailukelpoisuus toisiin päiviin on lähimpänä oikeaa.

Tämän lisäksi pt on teettänyt minulle joitain kuntotestejäkin. Näissä on - tämä on minun näkemykseni asiasta - testattu silloista kuntoani, jotta pt on voinut suunnitella treeniohjelmiani paremmin realistiselle tasolle kehittymistä ajatellen. Ja näihin testeihin saatetaan palata jossain vaiheessa eli tehdään ne samat uudelleen ja katsotaan edistyminen tulosten perusteella.

Treenipainoni (samoin kuin toistojen määrätkin) on kans taulukoituna. Otan joskus vanhoja salitreeniohjelmia käyttöön ihan vaihtelun vuoksi ja silloin on hyvä, kun on muistissa minkälaisilla painoilla on aiemmin liikkeitä tehnyt ja jatkaa siitä. Ja samalla näkee miten on voimaharjoitteissa kehittynyt.

Vaikka en aivan tarkkaa enää muista 1½ vuoden takaista kuntoani - lue: rapakuntoani - niin joissain tilanteissa tulee myös itse testattua itseään jaksamisessa, tai huomattua edistymistä. Tällaisia on minulle ollut esimerkiksi se, että tasapainoni on parantunut - parhaiten sen huomasi kun talvella liukkaalla oli kaatua, mutta nytpä kroppa korjasi paremmilla lihaksilla horjahduksen ja pystyssä pysyttiin - ja että jaksan nousta portaita hengästymättä - tai en hengästy ainakaan niin paljoa ku ennen - ja että jaksan kävellä tai polkea kuntopyörällä pidemmän matkan.

Treenaamismääriä ja samalla myös sitä, että onko voima- ja kestävyyspainotteista treeniä hyvässä suhteessa, seuraan itse Heiaheian avulla (https://www.heiaheia.com/account). Tätä ilmaista Heiaheian palvelua olen nyt käyttänyt vuoden verran - tällä hetkellä merkitsen sinne myös hyötyliikunnasta jotain sellaista jossa on hengästynyt hyvin sekä myös hieronnat. Palveluun voi avata oman tilin niinkin, että vain itse näkee tulokset, mutta minulla on muutama kaveri siellä, ketkä tsemppaa ja kannustaa. Lisäksi monilla työyhteisöillä on tämä palvelu käytössä. Ja näitä on toki muitakin varmasti olemassa.


Tässä treenit suunnilleen vuosi sitten.


Tässä treenit tällä hetkellä.


Tässä nyt tuli muutamia mittareita, millä edistymistä voi seurata. Jokainen varmasti löytää omansa ja kuinka paljon haluaa seurantaa tehdä. Itse olen lukujen ja taulukoiden ystävä, joten minulla on kaikenlaisia muitakin taulukoita ihan vaan itseäni varten tehty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii