keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Kaloreista ja kaloreiden laskemisesta

Nyt on palauttavalla lenkillä käyty. Ihanaa kun metsän polutkin ovat sulaneet nyt ja pääsee pehmeällä alustalla kävelemään. Ei rasitu jalat niin paljoa. Kokeilin myös matkalla olevia pieniä portaita (30 askelmaa) ja vieressä olevaa jyrkkää mäkeä - viisi kertaa ylös mäkeä ja alas portaita - ja kivasti sai sykettä vähän ylös.
Tykkään muutoinkin liikkua tuolla metsässä, kun ilma on puhtaampaa ja linnut - varsinkin peipot tänään - laittoivat parastaan laulun suhteen. Kotona vielä punnerrusharjoituksia, muutamat kyykyt ja venytyksiä.

Ja sitten niistä kaloreista nii - olin niin fiiliksissä tuosta lenkistä vielä.

Itsehän sain elokuussa 2012 painonpudotuksen alussa ruokavalion, mikä sisälti noin 1400 kcal/päivä. Ja miten sitten mittailin noita kaloreita? Heti alkuun ostin keittiövaa'an, jolla saa 1 gramman tarkkuudella punnittua ruuan. Sitten merkitsin kaikki - kyllä, siis ihan kaikki - kalorilaskuriin, mistä näin myös proteiinit, hiilarit - hiilihydraatit - rasvat ja kuidut.
Itse käytin alkuun Finelin (http://www.fineli.fi/foodbasket.php?lang=fi) laskuria, mutta kokeilin muitakin ja nyt olen käyttänyt KuntoPlus-lehden Fooddiarya (http://www.fooddiary.fi/). Tämä on minusta monipuolisempi, koska sinne voin kirjata myös treenit ja näen arvion niiden kulutuksesta. Suosittelen kokeilemaan useita, koska siten löytää itselle sopivan.

Alussa tuli montakin ahaa- ja oho-elämystä, kun syömisiä merkitsi laskuriin. Ruokia, mistä olin ajatellut aiemmin niiden olevan suht kevyttä, osoittautuivatkin melkoisiksi kaloripommeiksi. Ja minulla - leivän ystävänä - hiilarit paukkuivat aina punaisella. Kuten monilla laihduttajilla niin minullakin oli aiemmin tapana syödä esimerkiksi suklaapatukka, jotta jaksan paremmin liikkua ja touhuta. No joo, hetken oli hyvä olo - ehkä - mutta sitten hyvin pian huono olo palautui. Tämä perustuu siihen, että veren sokeriarvo nousi ku raketti ja laski kyllä myös alas samaa vauhtia. Parempi vaihtoehto olisi ollut vaikkapa omena tai pähkinöitä ja rusinoita kourallinen.

Tuoteselosteet kannattaa tutkia jo kaupassa ja vertailla tuotteita myös keskenään. Ja yllättävän paljon esimerkiksi tuotteista löytyy piilosokeria. Juuri eilen - 15.4. - tuli Ylen ohjelma piilosokereista. Tässä artikkeli asiasta http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/10/det-dolda-sockret (ruotsiksi) ja vielä 29 päivän ajan katsottavissa sama arkistosta: http://areena.yle.fi/tv/2153119 (tekstitys suomeksi).

Alkuun haasteellisinta on minulle olleet tilanteet, joissa joudun silmämääräisesti laskemaan kaloreita, esimerkiksi ravintolassa, juhlissa tai vierailuilla. Tätä kannattaa opetella pikkuhiljaa. Itse olen ns. ulkona syömiseen valinnut ravintolaksi sellaisen, jossa saan itse valita tarjolla olevista ruuista omani, salaattitarjonta on monipuolinen ja runsas, ja että tarjolla on lihaa, kanaa tai kalaa. Ruokalistojahan pystyy katsomaan internetin kautta jo etukäteen. Mikäli ruokailupaikka on sellainen, että ruoka tilataan listalta, niin itse voi hyvin paljon vaikuttaa siihen, mitä lautasella loppujen lopuksi on. Erityispyyntöjä ei tarvitse pelätä. Olen itse joskus kysynyt - ja saanutkin - lastenannoksen, koska tavalliset annokset ovat liian suuria. Juhlissa ja vierailuilla olen itse syönyt sitä mitä on tarjolla, mutta valiten ne pienimmät pahat ja vain vähän niitäkin. Näin päivän kalorit eivät pauku niin helposti ylitse. Ja tällaisen herkuttelun jälkeen vaan täytyy muistaa kuluttaa ylimääräinen energia liikkumalla hieman enemmän.

Kaloreiden laskeminen oli minulle ainakin vaikeaa alkuun, mutta nyt en tarvitse enää päivittäistä ruokien punnitsemista ja kirjaamista. Ja kannatan painonpudotuksen alkuun ottamaan avuksi jonkun - esimerkiksi pt tai ravintoterapeutti - kuka kertoo asiasta lisää ja auttaa hyvään alkuun sekä tarkistaa matkan varrella myös tilannetta. Toiset laihduttavat vain ravinnon avulla, mutta tämänkin olen kokeillut aikanaan ja huonoksi havainnut, koska liikkuminen ei ainakaan minulla lisääntynyt ja ruokavalio oli aika tiukka. Tästä oli seurauksena se, että laskettuani pelkkiä kaloreita liikuntaa lisäämättä muutamia kuukausia rupesi tämä tympimään siinä määrin, että lopetin koko jutun ja haalin kaikki kilot korkojen kanssa takaisin puolet lyhyemmässä ajassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii