torstai 17. huhtikuuta 2014

Kotitreenit

Tänään vuorossa oli kotitreenit. Olen tässä reilun vuoden sisällä hankkinut muutamia treenivälineitä kotiinkin ihan siltä varalta, että salille lähteminen ei ole mahdollista. Minulta löytyy käsipainot, jumppakuminauha, Gymstick kuminauha-keppi, 6kg:n kahvakuula ja kuntopyörä. Näillä kotivälineillä saa tehtyä tosi hyvän treenin. Siis välttämättähän hyvään treeniin ei tarvitse mitään apuvälineitä.

Itse pidän tärkeänä kotitreenissä sitä, että liikkeet ovat tehokkaita ja ne tehdään teknisesti oikein. Apuja tähän olen saanut pt:ltäni. Lisäksi olen tehnyt saliohjelmastani - kuten tänäänkin - kevytversion. Varsinkin tuo kiertoharjoittelu/kuntopiiri on tehtävissä kotona vallan hyvin. Kyykyt, punnerrukset ja istumaannousut eivät tarvitse mitään välineitä - noh minulla on kyllä tuohon jumppamatto hieman pehmentämään lattiaa - ja kahvakuulaheilautukseen minulla on ohjelmassa olevan 8 kilon kuulan tilalla 6 kilon kuula. Saliohjelman voimaosio on tosi kevyt kotona, ja teenkin sen lähinnä tekniikkaharjoituksena. Katson kyykyissä, että polvet eivät käänny sisäänpäin ja että selkä pysyy suorassa. Ja jos ei ole peiliä, mistä katsoa tekniikkaa, voi videoida omaa suoritustaan ja siten nähdä onko jossain kohdassa korjattavaa.

Internet on täynnä näitä kotitreeniohjeita ja itsekin olen sieltä jotain tehnyt. Näen vaan hankalaksi joissain uusissa liikkeissä sen, että ovatko ne turvallisia minulle ja teenkö ne teknisesti oikein. Olen tämän kyllä yleensä tarkistanut pt:ltä seuraavalla tapaamisella ennen kuin teen itsekseni mitään. Ja usein olenkin saanut jonkun muun paremman liikkeen tilalle. Näissä nettiohjeissa kannattaa siis minun mielestä pitää järki mukana, ja vähän edes kysellä - vaikka ohjeen tehneeltä - että sopivatko ne itselle. Itsekään en lähtisi tekemään vielä mitään bootcamp-tyyppistä kovaa treeniä itsekseni, koska sellainen vaatii vuosien harjoittelun alle ja aivan eritasoisen lihasvoiman kuin tällä mummulla vielä löytyy.

Kuntopyörällä teen intervalliharjoituksia - esimerkiksi vuorotellen samalla vastuksella 1min kierrokset 70-75 ja 1min kierrokset 90-95 - tai sitten samalla vastuksella 20km aikaa vastaan tai lämmittelyn muun treenin alkuun. Tässäkin vaihtelu virkistää ja kroppa saa erilaisia ärsykkeitä, kun polkeminen ei ole aina samalla vastuksella, samaa vauhtia tai sama matka. (Opettelen samalla tässä kuvien lisäämistä blogiin.)


Painojen kanssa kannattaa aloittaa myös varovasti. Kahvakuulallakin voi saada itsensä rikottua, mikäli ei liikkeitä tee oikein tai käyttää liian painavaa kuulaa. Tuttavani sai 6 kilon kuulalla niskahartiaseudun - ilmeisesti väärällä tekniikalla - niin kipeäksi ja jumiin, että joutui hakemaan lihasrentoutusta piikkinä ensiavusta sekä muutamien päivien sairausloman.

Ja kuten aiemmin olen kirjoittanutkin tuosta venyttelystä, niin sitähän teen kotona lähes päivittäin. Tässäkin koneella naputellessani venyttelen hartioita ja käsiä vähän päästä, sekä nousen välin kävelemään pelkän istumisen sijaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii