keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

Lihashuolto

Nyt tämän postauksen sisältö on kirjoitettu ei asiantuntijan sormilla eli mikäli tässä jonkun mielestä on virheitä saa kommenttia jättää ja korjata oppimaani/käsitystäni asiasta.

Minä käsitän lihashuollolla kaikkea sitä mitä lihaksistolle tehdään, jotta se olisi mahdollisimman hyvin toimintakykyinen treenaamiseen ja liikkumiseen ylipäätään. Sekä nivelliikkuvuus pysyy samalla hyvänä. Eli tarkoitan tällä alkuverryttelyjä ennen treeniä, venyttelyjä treenin jälkeen, hierontaa, palauttavaa kevyttä treeniä - esimerkiksi kävelylenkki - ja vaikka kuumia tai kylmiä kääreitä. Kaikilla näillä ennaltaehkäistään lihasvaurioita ja vähennetään loukkaantumisia minun ymmärryksen mukaan.

Itse koetan tehdä päivittäin - ainakin jonkinlaista - venyttelyä. Eilisen salitreenin jälkeen tänään lihashuoltona on tosiaan venyttelyä ja palauttava kävelylenkki.

Hieronnassa olen nyt puolen vuoden sisällä myös käynyt. Lahdessa on Hierojakoulu, jossa opiskelijat ohjatusti hierovat tosi edullisesti. Olenkin ottanut kolmen tai neljän kuukauden välein 4-5 hoitokertaa parin viikon välein. Lihasjumeja on löytynyt ja ne on hierottu auki tai pehmeämmiksi - tai mitä siinä nyt sitten oikeesti tapahtuukaan. Opiskelijathan vaihtuu, mutta kun olen löytänyt hyvän hierojan niin olen varannut aina samalle seuraavankin käynnin, koska näin opiskelijakin saa jatkumoa omalle työlleen. Voin antaa palautetta edellisestä käynnistä alkuun ja siitä sitten jatketaan.

Pt on ohjannut joka tapaamisella verryttelyjä ja venyttelyjä, ja treenien jälkeen usein teemme kuntopyörällä - varsinkin siis jos on tehty jaloille rankkaa treeniä - kevyen pyöräilyn, jotta hapotusta saadaan jaloista pois.

Tässä yksi hyvä venyttelyopas, jonka itse olen löytänyt:
http://www.lamk.fi/hyva/media/Documents/venyttelyopas.pdf

Alkuverryttelystä ja venyttelystä löytyy paljonkin ohjeita ja vinkkejä. Ja kullekin liikuntalajille on vielä tietysti omia spesiaaliliikkeitä, joita kannattaa tehdä - esimerkiksi kun menen pelaamaan kössiä, niin lyöntikättä tulee pyöriteltyä ja venyteltyä, sekä keskivartalon kiertoliikkeitä kannattaa tehdä ennen peliä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii