sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Oman liikuntalajin löytäminen

Kilpaurheilijoiden haastatteluissa on minusta kautta linjan tullut esille se, että oman lajin löytyminen on jonkin aikaakin ollut hakusessa. On kokeiltu yhtä ja toista, ja sitten jossain vaiheessa on yksi - tai useampi - laji jäänyt pysyvästi. Ja kannatan itsekin monipuolista liikkumista, koska kroppa tuntuu tottuvan melko nopsasti samanlaiseen liikkumiseen.

Itse aloitin tämän elämäntapamuutoksen liikkumisen kuntosalilta. Mukana on kyllä ollut alusta saakka kävely, pyöräily ja salilla tehdyt monipuoliset kiertoharjoitukset - crossfit- tai tabata-tyyppiset treenit pt:n kaa.

Kuten aiemmin kirjoitinkin, olen kokeillut qigongia ja vuoden 2014 alussa kävin fysiopilatestunnilla. Nämä olisivat varmasti molemmat hyviä, mutta jotenkin eivät ole minulle mieleisiä.

Tyttären kanssa olemme käyneet muutamia kertoja lätkimässä squashia - eli kössiä - ja se on ollut sekä hauskaa että tehokasta kestävyysharjoitusta. Kulutus yhden tunnin aikana on ollut luokkaa 400-600kcal. Lajissa kiehtoo minua varmaankin taas se, että pallon reittiä pitää koko ajan miettiä että pysyy pelissä mukana. Käymme pelaamassa kerran pari kuussa, eli silloin kun hyvin ehdimme.

Mäkikävely ja porrastreenit ovat myös hyvin sykettä nostavia liikuntamuotoja ja kivaa vaihtelua kävelylle.

Vanhempi tyttäreni ehdotti minulle jotain tanssimiseen liittyvää liikuntaa ja poikani - kuka on aivan selkeä kestävyysurheilija - ihmettelee, kun en oikein syty hänen ehdottamilleen parin kolmen tunnin liikuntasuorituksilleen. Näistä kumpikaan ei ole minun juttuja, mutta sopivat taas heille hyvin. Kukin taaplaa tyylillään.

Lajeja, joita haluaisin joskus kokeilla on vielä muutamia: crossfit, melonta, maastopyöräily, maastojuoksu, uinti, lumikenkäkävely, suopotkupallo, kuntonyrkkeily. Näistä lajikokeiluista varmasti kuulette myöhemmin vielä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii