sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Päivän ruoka-annoksiani

Tässä aamupalan eri vaihtoehtoja. Ensimmäisessä kuvassa lautasella on myslipuuroa (itsetehtyä mysliä, jossa makeutus pienellä määrällä hunajaa) ja mukissa on vihreää sitruunateetä. Näiden lisäksi vettä 2-3 dl ja D-vitamiini. Toisessa on pähkinäsekoitusta 20g ja juusto taitaa olla kermajuustoa (saliaamu varmaankin ollut).

 

Aamupäivän välipala riippuu siitä miten kova treeni on ollut aamusta vai onko peräti lepopäivä. Joka tapauksessa välipalaan kuuluu kuppi vahvaa mustaa kahvia. Lepopäivinä saatan syödä kahvin kanssa näkkileivän, jonka päällä on kevytlevitettä, lihaleikkelettä ja kurkkua tai paprikaa. Treenipäivinä välipalaan kuuluu ehdottomasti rahka hedelmien ja/tai marjojen kanssa tai proteiinijuoma ja hedelmä. Ja lisänä on tietysti vettä.

Lounas rakentuu kasviksista, juureksista ja joskus myös hedelmistä sekä lihasta tai kalasta tai kanasta. Tässä muutamia esimerkkejä. Ensimmäisessä kuvassa on naudanjauhelihasta tehtyä wokkia ja toisessa broilerinlihaa. Lisään salaatteihin joskus melonia, rusinoita tai ananasta makeutta tuomaan tai maustekurkkua tuomaan suolasta. Tykkään syödä porkkanat raakana, ja ne ovatkin usein vähän kuin jälkiruokana.


Iltapäivällä välipala on joku hedelmä tai jos lounas on mennyt myöhemmäksi, niin en välttämättä syö välipalaa lainkaan.

Päivälliseni rakentuu vähän muiden syömisten mukaan, mutta pääasiassa se sisältää paljon kasviksia. Syön esimerkiksi pari pientä ruisleipää, jossa on lihaleikkelettä ja paljon paprikaa päällä ja vaikkapa iso tomaatti, ja lasillinen vettä päälle.

Iltapala - minkä syön illalla noin seitsemän aikaan - on proteiinipitoinen, koska olen huomannut sen sopivan minulle parhaiten. Mikäli syön hedelmiä tai salaattia - lue: paljon vitamiineja - illalla, on unensaanti huonompaa. Tämä sopii minulle ja kukin varmasti kokeilemalla löytää oman parhaan iltapalan. Syön esimerkiksi raejuustoa purkillisen (200g) ja siihen sekaan 10g rusinoita ja 10g pähkinämurskaa ja kyytipojaksi lasi vettä.

Tällainen ruokalistani on siis nyt kun laihdutan. Painonhallintavaiheessa tämä tulee muuttumaan hieman ja nytkin voimatreenipäivinä lisään leipää, pähkinöitä ja juustoa vähän, jotta saan tarvittavan energiamäärän kasaan. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii