sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Salilla käymisestä ja lihasvoiman tärkeydestä

Kuntosalilla käymisestä olen tässä puolentoista vuoden aikana kuullut seuraavanlaisia kommentteja:
- Eiks se oo kamalan kallista?
- Ootko sä ruvennu kehonrakentajaks?
- Onkos se nyt viisasta tossa iässä revitellä enää salilla?
- Eikö olis viisaampaa vaa kävellä tai pyöräillä?
- Miten sä osaat siel tehä niil laitteilla jotain, mä en ainakaa osais?

Lyhyesti järjestyksessä: ei (suhteellista), en, en revittele, ei ja olen saanut ohjausta koko ajan. 

Ja sitten pidemmästi vastaukset. 

-Eiks se oo kamalan kallista?
Kuten tuossa lyhyessä vastauksessa jo olikin, että kallis on suhteellinen käsite. Jos ajattelen vain ja ainoastaan rahaa niin kyllähän salilla käyminen vie rahaa. Minulla on sopimus, jolla kuukausimaksun saan käyntieni suhteessa minulle sopivaan hintaan. Lisäksi tietysti maksan pt-palveluista erikseen. Hintoja ja saleja kannattaa vertailla, käydä tutustumassa ja kysellä. Toisissa sitoutuu pidemmäksi aikaa jäseneksi ja toisissa voi käydä silloin kuin se sopii itselle parhaiten - vaikkapa 10 kerran kortilla.
Mutta jos ajattelen niin, että saan painoa ohjatusti pois ja voin paremmin niin säästän lääkäri- ja lääkelaskuissa sekä pahimmassa tapauksessa sairaalalaskuissa. Lisäksi terveet elämäntavat antavat henkisestikin paremman ja pidemmän elämän. 
Eli hyvinkin suhteellista tuo kallis.

-Ootko sä ruvennu kehonrakentajaks?
En ole ruvennu kehonrakentajaks siinä mielessä varmaan mitä kysyjä tarkotti. En haluakaan olla mikään lihaskimppu. Haluan vain saada lihasmassaa sen verran että voin hyvin ja jaksaminen paranee. Siis kaikenlainen jaksaminen. Ja sitä paitsi, kun laihduttaa niin lihakset pysyvät paremmin - eli laihtuminen on läskistä/rasvasta eikä lihaksista - kun tekee rasvanpolttotreenin ohessa myös lihasharjoituksia.

-Onkos se nyt viisasta tossa iässä revitellä enää salilla?
En revittele. Olen saanut hyvät ohjeet, eikä missään vaiheessa tullut mieleenikään että ilman ohjeita olisin aloittanut. Salilla käyminen minulla merkitsee sitä, että teen omien kykyjeni mukaan treeniä sellaisilla painoilla mitä jaksan hyvin käyttää. Ja omaan tahtiini lisää painoja. Niin on ne kaikki kovia painojakin nostavat tehneet alkuun. Salilla on minua paljonkin vanhempia henkilöitä - sekä naisia että miehiä - ja nyt kun lihasharjoittelun edut tietää, niin on tosi hyvä, että heitä on niinkin paljon. Enemmänkin saisi olla.

- Eikö olis viisaampaa vaa kävellä tai pyöräillä?
Tärkeitä ovat nuo aerobisetkin treenit eli teen kyllä kävelyä ja pyöräilyäkin. Mutta näissä treeneissä ei lihasmassa kasva eikä ne yksin riitä. Jos palataan tuohon taloudelliseen puoleen niin halpoja liikuntamuotojahan nämä molemmat ovat ja hyväksi. Minulla kävely ja kevyt pyöräily kuuluvat tällä hetkellä palauttavaan treeniin, eli saan lihaksiin happea ja samalla - jos sattuu olemaan - stressiä saa poistettua. Ulkoiluna/hapetuksena siksikin hyviä liikuntamuotoja, että unen laatu paranee.

- Miten sä osaat siel tehä niil laitteilla jotain, mä en ainakaa osais?
Saleilla on ammattitaitoinen henkilökunta ja heiltä saa ohjausta salin laitteisiin. Tutustumaan mennessä kannattaa esimerkiksi soittaa salille ja kysyä asiasta ja mahdollisesti varata aika ohjaukseen. Minun pt-palveluun kuuluu mukaan salilaitteiden ohjaus. Oman salin laitteista olen nyt tämän 1½ vuoden aikana kokeillut ehkäpä puolet. Tällä hetkellä saliohjelmassani - jonka olen siis saanut pt:ltäni - minulla on käytössä laitteista vain viisi eli kuntopyörä, levytangot - 15kg ja 20kg - käsipainoja, jumppamatto ja kahvakuula 8kg. 

Lihasvoiman tärkeydestä minusta on hyvin kirjoitettu kirjassa Jan Sundell: Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas. Sundell kertoo asiasta tarkemmin täällä - sain luvan blogin kirjoittajalta linkittää sen tänne omaan blogiini. Käykääpä lukaisemassa.

Itse olen huomannut lihasvoiman tärkeyden tasapainon parantumisena - varsinkin talvella liukkaalla kelillä - ja ihan yleisenä jaksamisen parantumisena. Asun hissittömässä talossa ja alkuun parin kerroksen kapuaminen kotiin oli kipeän polven kanssa tuskaa, ja nyt kiipeän portaat loikkien joka toisen askelman eikä polveen satu. Tässä iässä - 53v - on ihan hyvä tehdä lihastreeniä ja kun olen kipinän saanut harrastukseen niin aion pitää lihastreenin aina matkassa mukana. Josko välttyisin ihan petipotilaaksi joutumisen vanhana. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii