lauantai 26. huhtikuuta 2014

Uusia kokeiluja salilla

Tänään oli salilla "Pii kokeilee ja opettelee" -juttuja ja muutakin treeniä.

Kuten olen aiemmin kirjoittanut, niin mietinnässä on ollut ensi syksynä aloittaa crossfit-harrastus ja nyt teen siihen sisäänajavaa treeniä. Nykyinen saliohjelma on siihen tarkoitettu ja pt:n uusin haaste - saada tehtyä yksi leuka - on myös sitä sisäänajoa.

Tytär lähti tänään mukaan ja sain häneltä ohjausta avustavaan leuanvetolaitteeseen. Alla on kuva tällaisesta laitteesta - joskin Lahden Foreverillä ei ole aivan samanlainen. Painopakasta valitaan kevennys, astutaan alustalle ja vedetään enimmäkseen yläselän lihaksilla ylös - saa korjata jos meni tekniikan kuvaaminen väärin.


Joo, tuntumaa sai yläselkään hyvin ja käsivarretkin teki töitä - eli lihakset tutis kivasti 3x12 toistojen jälkeen. Tää oli eka kerta kun tein tällaisella laitteella liikettä. Vähän heikon tasapainoaistini kanssa oli ihan hyvä päästä rauhassa kokeilemaan laitetta, koska alkuun huippasi olla siinä korkealla. Jatkossa kokeilen muitakin avustavia muotoja - roikkumista omalla painolla, kuminauhalla kevennystä ja eksentristä liikettä eli pelkkää alastuloa omalla painolla.

Harmittaa, kun sain edullisesti eilen leuanvetotangon kotiinkin - millä oli tarkoitus harjoitella alkuun roikkumista - mutta se ei käynytkään kotona ovenkarmeihin. Kyllä vähäspaljo sapetti. Kotona täytyy sitten vaan tehdä lihaksia vahvistavia liikkeitä kahvakuulaa ja vastuskuminauhoja käyttäen.

Toinen mitä kokeilin oli hyppynarut. Ja tulikin ihan tyttömäinen olo - vitsi, vitsi ... ihan oli mummumainen olo, kun hyppiminen oli niin raskaan tuntuista. Taitaapi olla kimmoisuudessakin parantamisen paikka. Kymmenen hyppyä meni putkeen ja sitten sotkeennuin naruun. Tytär yllytti kokeilemaan double under -hyppyjä - eli yksi hyppy ja naru menee kaksi kertaa jalkojen alta - mutta en edes yrittänyt kokeilla. Nauroin vaan, että ei enää uusia haasteita kiitos. Mutta kyllä sekin tulee opeteltavaksi jossain vaiheessa, kun se on yksi crossfit-liike.

Näiden kokeilujen lisäksi otin alkulämmittelyn soutulaitteella ja kepinkierroilla, tein suoria ja vinoja vatsalihaksia sekä vaakaprässillä jalkalihaksia. Eli treenit oli vähän sitä ja tätä. Teen melkein aina koko kropan treeniä salilla ja vain joskus jaan yläkropan ja alakropan treenit eri päiville - esimerkiksi teen jalkatreenin sellaisena päivänä, kun menen niska-hartiahierontaan tai yläkropan treenin silloin, kun poljen salille pyörällä. Näin saan kaipaamaani vaihtelua ja lihaksetkin saavat erilaisia ärsykkeitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii