tiistai 6. toukokuuta 2014

Erityisherkkyys ja treenaaminen

Tässä talven ja kevään aikana olen opetellut tuntemaan itseäni paremmin kaikin puolin. Ja yksi ominaisuuteni on tullut aika vahvasti kaikessa esille. Tätä ei ole mitenkään lääketieteellisesti tutkittu ja todistettu, mutta olen jollain lailla erityisherkkä eli HSP (highly sensitive person) ja minulla on vielä siihen erityispiirre eli HSS (high sensation seeker). Tarvitsen aika ajoin jotain vaihtelua, adrenaliinipiikkiä tekemisessä, räjähtävää liikuntaa ja sellasta "ilmat pihalle" treeniä.

Mitä erityisherkkyys on? Tässä se on aika hyvin kiteytettynä:

Erityisherkkyys tarkoittaa hermoston sensorista eli aistimuksiin liittyvää poikkeuksellista aktiivisuutta (sensory processing sensitivity). Käytännössä se ilmenee tarkkana havainnointikykynä, kokemisen syvyytenä sekä monipuolisena ja syvällisenä asioiden käsittelykykynä. Erityisyys tulee piirteen harvinaisuudesta: arviolta noin viidesosa ihmisistä kuuluu tähän ryhmään (E. N. Aron). Koska ihminen on psyko-fyysis-sosiaalis-henkinen kokonaisuus, myös erityisherkkyys ilmenee näillä alueilla.

Teksti on lainattu täältä (ja sivuilta löytyy muutenkin lisää asiasta).

Kuten olen aiemminkin pariin otteeseen kirjoittanut täällä, niin syksyllä 2013 minulla tuli fyysisesti hermoston jonkinlainen ylikuormitustila. Ja kun lääkäri ei oikein tiennyt kokeiden ja testienkään jälkeen lääketieteellisesti vastata kysymykseen mistä tilani johtui, aloin kerätä tietoa itse ja joka käänteessä törmäsin tähän samaan olettamukseen että kyseessä oli hermostollinen epäbalanssi.

Tässä muutamia faktoja joita olen itsessäni löytänyt treenien suhteen (osa näistä on myös pt:ni huomioita):

1. olen aamutreenaaja
Aamusta olen parhaimmillani, koska en ole kuormittunut liikaa ja vireystaso on hyvä. Jos treenit jostain syystä ovat iltapäivällä tai illalla, mietin koko päivän niitä, pohdin ja suunnittelen jne. Pääni työstää treenejä etukäteen ja koetan saada niihin tarkan tapahtumaketjun ja väsyn. Voin aamusta vetää kovaakin treeniä ja sen jälkeen levätä ja palautua.

2. salilla peilin edessä treenaaminen vaikeaa
Tämä on varmaankin vaikeaa minulle siksi, että hahmotan hitaasti peilikuvasta, että mihin suuntaan minun tulee liike tehdä. Ja sekin, että peilikuvassa näkyy muita treenaajia, joiden liikkuminen taustalla häiritsee. Näköaistini kerää kaiken liikkuvan "materiaalin" ja alkaa työstämään tätä. Keskittyminen vaatii ponnisteluja. Ja lisäksi tällaisessa tilanteessa on pt ohjaamassa suullisesti eli minun tulee käyttää samaan aikaan kuuloaistiani.

3. keskittymiskyky välin heikkoa
Pt on huomannut myös sellaisen ohjatessaan, että jos hän antaa suullisia ohjeita kesken tekemisen, pysähdyn ja alan kuuntelemaan ohjetta. Onkin tehty niin, että teen liikkeen loppuun ja saat vasta sitten ohjeen ja pt näyttää itse mitä ja miten tein väärin. Tämä toimii paremmin. Eli minun tulee ensin rauhoittua, miettiä, kokeilla ja sitten vasta pystyn korjaamaan liikkeen.

4. koordinaatiokyky kehittynyt nopeasti
Tätä en ollut itse huomannut mutta pt otti sen esille. Kropassani on ilmeisesti hyvä liikemuisti, jos niin voi sanoa, eli kun olen tehnyt jonkin liikkeen oikein teknisesti ja saan siitä sanallisen palautteen niin kroppa laittaa tämän onnistuneen version "kestomuistiin". Sieltä se on sitten käytettävissä uudelleen.

5. kyllästyn helposti tekemään yhtä ja samaa
Olen pitänyt treenit mahdollisimman monipuolisina koska olen huomannut kyllästyväni saman tekemiseen. Kävelylenkkien reittejä vaihtelen joka kerta, salitreenit ... noh uusi saliohjelma menee muutaman kerran läpi ja kun opin teknisesti sen, jo haluan vaihtelua ja tähän ei auta painojen lisääminen. Teenkin nykyisin saliohjelmista omia koosteita. Kuitenkaan en voi lähteä salille niin, että en olisi suunnitellut etukäteen ohjelmaa. Ja noita lajikokeiluja haluaisin tehdä. Toisaalta ne jännittää vietävästi, mutta toisaalta kiehtoo. Tiedän, että kuormitun odottamisesta, miettimisestä ja suunnittelusta, mutta tiedän myös että jos saan uusia onnistumisen kokemuksia uusien liikuntakokeilujen kautta, saan uutta draivia omiin treeneihinkin. Harmi vaan kun joitain uusia lajeja, joita haluaisin kokeilla vielä on tarjolla ainoastaan iltaisin. Tiedän hyvin, että ei kannata edes kokeilla, koska olen aamutreenaaja.

6. treenaan mieluusti tyhjässä/melko tyhjässä salissa
Olen muutamia kertoja treenannut pt:n kanssa iltapäivällä kuntosalilla ja todennut, ettei se sovi. Näköaistini rekisteröi kaiken liikkeen, kuuloaistini kaiken äänen ja hajuaistini kaikki hajut/tuoksut ... ja kroppani kuormittuu liikaa. En pysty keskittymään omaan tekemiseen ja joskus tulee ihan paniikinomainen olo ja tekee mieli pois tilasta rauhoittumaan. Aikaiset aamut ovat salilla rauhallisia aikoja, ja treenit kulkee hyvin.

7. teen paljon suunnitelmia
Olen aina ollut kova suunnittelemaan kaikkea etukäteen eli sellainen listaihminen. Ja se sama on tässä treenaamisessakin. Teen treeneistä viikkosuunnitelmaa, päiväsuunnitelmaa ja tarkkaa ykstyiskohtaista suunnitelmaa. Lisäksi merkitsen kaiken jälkikäteen taulukoihin ja listoihin. Näiden lisäksi ruokavalio laihduttamisen vuoksi on ollut haastavaa. Punnitsin kaiken ja merkitsin kalorilaskuriin - nyt tätä ei enää tarvitse tehdä koska olen oppinut syömään niin, että mittaa ruuan silmämääräisesti. Nyt tästä on jo tullut rutiinia, mutta syksyllä kun sain tuon ylikuormitustilan, varmaan yksi syy siihen oli se, että vasta rakensin tätä suunnitelmakokonaisuutta itselleni eli opettelin asiaa. Joka puolelta tulvi tietoa ja haalin sitä kahmalokaupalla lisää. En siis pysty kovinkaan spontaanisti tekemään asioita. Pt:n treenienkin sisällön kysyn nykyään etukäteen, jotta tiedän edes vähän edessä olevasta treenistä.

Onhan näitä. Tässä nyt muutama havainto mitä on tullut esille. Ja tulee muistaa, että kaikilla on omat erityispiirteet, joita kannattaa ottaa huomioon treenaamisessa.

2 kommenttia:

  1. Kuulostaapa tutulta :) Olen entinen kuntosaliyrittäjä ja kehonrakentaja joten voit vaan uskoa, että tein elämästäni vaikean tälläkin alueella, jonka olisi pitänyt olla rentouttavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä asian selviäminen/faktojen löytyminen on tuonut minulle paljon uutta helppoutta treenaamiseen ja paljon muuhunkin olemiseen. Ja matka jatkuu edelleen. :)

      Poista

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii