keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Pt-treenit ja mittauspäivä

Sain jo pari päivää sitten tietää mitä tänään pt-treeneissä on tiedossa, eli portaisiin mennään treenaamaan ja sitä ennen otetaan kehonkoostumusmittaus. Ja niinpä tänään tehtiinkin.

Jännitin - olen kova mummu jännittämään asioita, oli aihetta tai ei - etukäteen aika paljon mittausta. Kotivaaka ei ole hääppönen ja näyttää lukemat ihan miten sitä itteesä huvittaa. Jos punnitsen useaan kertaan peräkkäin niin jokainen lukema on erilainen. Luotan siis paremmin salin mittaukseen ja olen pitänyt sitä tämän projektin ainoana oikeana lukemana. Joskin sekin on joskus vertailukelvoton edellisiin lukemiin, jos vaikka päälläni on eri vaatteet - arviolta aina tehdään vaatevähennys painosta - tai olen syönyt juuri tukevasti tai syönyt suolaista - sitoo nestettä - tai ... tai ... tai. Onhan näitä kaikenlaisia syitä, että mitkä vaikuttaa.

Noh, joka tapauksessa oli tavoitteena saada se 600g pois painoa - lue: läskiä - edelliseen noin kuukauden takaiseen lukemaan verrattuna, mutta kuinkas mummun kävi? Paino pysyi aivan samana, ei pudotusta mutta ei myöskään nousua. Luvut mittauksesta olivat tänään:

paino 72,4 kg (painoindeksi 26,6)
kehon rasva-%  33,8
kehon neste-%  48,0
viskeraalisen rasvan arvo 7.

Mutta vaikka paino olikin sama, oli jotain hyvää tapahtunut. Kehon rasvaprosentti oli ensimmäistä kertaa normaali (alle 34%). Tästä sain kehuja ja onnitteluja pt:ltä. Ja olin itsekin tyytyväinen, todellakin. Ja toinen mikä oli vähän parantunut, oli tuo kehon nesteprosentti 47% -> 48%. Vielä arvo on normaalia matalampi, mutta johtuu siitä, ettei lihakset ole vielä juurikaan kasvaneet, vaan pysyneet samassa koossa eli painon vähentyminen on lähtenyt sieltä mistä pitääkin eli läskistä.


Tämän päivän treeni olikin sitten porrastesti. Suunnattiin Lahden Urheilukeskukseen hyppyrimäkien luo ja sinne mäkikatsomon betoniportaisiin (yllä kuvassa vasemmassa reunassa).

Verryttelynä oli portaat kerran ylös rauhallisesti ja ylhäällä venyttelyt hyvin, takaisin alas ja sitten alkoi varsinainen testi. Testi oli kolme nousua - ja kaksi alastuloa siis - ja aikaa vastaan. Pt otti aikaa alhaalla ja minä tamppasin menemään.

Ensimmäinen kevyt nousukin (verryttely) tuntui jo vähän, koska porrasnousut ovat aika korkeat ja etenemät pieniä, joten rappuja on paljon - vahinko kun en muistanut laskea. Puolessa matkaa on muutaman metrin tasanne. Testin eka nousu alkoi jo tuntua, mutta menin reipasta vauhtia yhteen menoon ylös saakka. Otin siellä vähän happea lisää ja lähdin alas. Alhaalla pt katsoi sykkeet nopsasti ja otin taas happea. Ja eiku uudestaan ylös. Ja nyt tulikin puolessa matkassa stoppi. Piti ottaa pysähdys ja hetken päästä toinenkin. Mitä? Miten voi olla näin vaikeeta tänää? Olin nukkunut hyvin, syönyt aamupalan hyvin, juonut tarpeeksi ja kovat treenit olivat kaks päivää sitten eli palauduttu on. Täh? En ymmärtäny ja suivaannuin. Siitä sain puhtia jatkaa. Jatkoin ylös ja nyt täytyi mennä ihan kaksin kerroin haukkaamaan happea. Pt oli onneksi tässä kohden alhaalla hiljaa ;) . Taas alas ja sykkeiden näyttö pt:lle. Sitte oli jo mieli vähä "onks pakko jos ei taho?". Yks nousu olis vielä ja sitte sais huilata. Tällä ajatuksella tallaamaan portaat ylös ja parin kolmen pysähdyksen - vai olisko menny neljä, noh ei meillä lasketa - taktiikalla. Nyt tuntui kyllä lopussa siltä, kuin joku olisi lisännyt portaita monen monta lisää. Koska nää loppuu? Ja loppuihan ne lopulta ja nostin käden pystyyn merkiksi, että olen perillä ylhäällä.

Aika oli 7:28. Ei kuulemma rapakunto, mutta parannettavaa olisi. Elokuussa 2012 samat portaat menin yhden kerran ylös just ja just monen pysähdyksen taktiikalla ja olin kuolla jo siihen. Nyt saan itsenäisesti käydä silloin tällöin tekemässä saman testin ja koettaa parantaa aikaa. Taas siis uusi houkuttava koukuttava haaste.

Loppuaika käveltiinkin happoja jaloista pois ja keskusteltiin mitä kaikkea kuukauden aikana oli tapahtunut treeneissä ja miten syömiset on menneet ja mikä on ylipäätään fiilikset. Sitten vielä sovittiin noin neljän viikon päähän seuraavaa tapaamista. Ja sitten eiku tankkaamaan palauttavaa eli proteiinijuomaa, kahvia ja juustoleipää, niin ja paljon vettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii