maanantai 12. toukokuuta 2014

Rentoutuminen poistaa stressiä

Olen tänään ottanut tosi rennosti eli treeneistä on taukoa. Eikä tässä ole paljoa muuta jaksanutkaan. Olen tehnyt pientä venyttelyä ja rentoutumista. Jotenkin tuntuu, että tätä kroppa tässä nyt kaipasikin.

Lukioaikoina meillä oli sellainen ihana liikunnanope, kuka opetti rentoutumista liikuntatuntien päätteeksi. Siitä lähtien olen aina silloin tällöin muistanut tämän opin. Ja nyt tällä stressaavalla viikolla siitä on taas kerran ollut apua.

Rentouduimme seuraavasti:
- lattialle patjalle selinmakuulle silmät sulkien ja kädet sivulle rentoon asentoon
- rauhallinen hiljainen instrumentaalimusiikki taustalle soimaan ja kaikki muuten aivan hiljaa
- hiljaisella ja tasaisella äänellä opettaja alkoi luetella kehon osia varpaista alkaen edeten päälakeen saakka
- kukin kehon osa jännitettiin kevyesti ja sitten rentoutettiin
- lopulta keho oli aivan rento ja hengitys rauhallinen
- paluu tähän maailmaan tehtiin myös hitaasti, silmät avattiin ja kehoa ravisteltin hieman, venyteltiin ja noustiin istumaan.

Olo oli aivan rento tämän jälkeen. Joskus oli ihan lähellä nukahtaminenkin.

Pieniä rentoutumisia voi tehdä vaikka lenkillä ulkona tai bussissa istuen. Hengitän kolmeen laskien sisään ja kuuteen laskien ulos muutaman kerran ja huomaan, että tämäkin rentouttaa pahinta jännitystä pois.

Rentoutuminen on sellainen taito, mikä kannattaa opetella. Esimerkiksi laihduttaessa - minulla ainakin - on muutamaankin kertaan tullut tilanteita, joko laihduttamisesta tai jostain muusta syystä, jotka ovat stressanneet ja elimistö ei siitä tykkää. Stressi saa aikaan sen, että veren kortisolipitoisuudet nousevat, ja elimistö vaatii sen seurauksena täydennystä energiavajeeseen ja saa aikaan näläntunteen. Ja kuis sitte käy? Tällaisessa nälässä tulee valituksi mielihyvää tuottavia ruokia eli sokerisia tai rasvaisia. Ja kortisoli edesauttaa rasvan kerääntymistä elimistöön ja laihtuminen hidastuu tai jopa pysähtyy.

Kevyt liikunta on myös hyvä stressin poistaja ja mulla esimerkiksi pt on aina suositellut ulkoilua ja kävelylenkkejä kun tuntuu, että stressi jyllää kropassa. Tässä on vinha perä. Kun kävelee rauhallisesti ulkona ja hapettaa kroppaa, nukkuu paremmin ja se auttaa poistamaan stressiä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen siis.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii