perjantai 9. toukokuuta 2014

Ruoka ja treenit erikoistilanteissa

Tällaisessa tasaisessa arjessa on minusta melko helppoa suunnitella ja noudattaa ruokavaliota oikein ja treenata riittävästi. Tietysti fiilikset vaikuttavat näihinkin joskus sotkevasti, mutta melko vähän kuitenkin.

Eri tilanne on silloin, kun poiketaan arjesta ja rutiineista. Olen aiemmin kirjoittanutkin matkastamme Belgiaan (postaus: Poissa kotoa - haastavaako?) ja miten siellä klaarasin ruokailun ja treenien kanssa.

Tilanteita tulee varmasti pitkän elämäntapamuutoksen aikana useitakin, että joutuu todella pohtimaan mistä saa terveellisen ruuan ja miten sekä missä pääsee tekemään vaadittavan liikkumisen. Näissä erikoistilanteissa kannattaa alkupaniikin jälkeen hengittää syvään ja miettiä mikä olisi se tilanteeseen nähden pienimmän pahan aiheuttava ratkaisu. Otan tähän parikin esimerkkiä mitä minulla on tullut eteen.

Ensimmäinen oli viikon matka sukulaisten luo ja paikka oli sellainen, jossa en ollut koskaan käynyt. Sain sovittua ruokailuni niin, että listasin oman ruokavalioni sukulaisille ja siitä keskusteltiin. Lounas tehtiin lopulta samaa kaikille ja muun päivän rakentelin kaapissa olevista aineista - jotka kaikki siis olivat aivan samoja mitä olin kotonakin syönyt - omaan aikaan omat annokseni. Joitain heille erilaisia ruoka-aineksia vein mukanani, esimerkiksi tee, pähkinät ja vitamiinit. Viikko meni syömisten kanssa siis aivan kuten kotonakin. Tästä vieläkin iso kiitos heille!

No entäpä treenit? Koska ympäristö oli kaupunki - Espoo - niin liikuntatarjontaa oli jonkin verran tarjolla. Mutta se, että en osaa liikkua yksin paikkakunnalla, eikä ollut muuta kulkuvälinettä käytössä kuin apostolin kyyti tai linja-auto niin jouduin etsimään liikuntapaikkoja parin kilometrin säteeltä. Ja kuinka ollakaan kaksi kuntosalia löytyi tällä etsinnällä. Laitoin molempiin viestiä, että olen viikon paikkakunnalla ja haluaisin tulla tutustumaan kuntosaliin. Valitsin vastausten perusteella toisen - Fressi Espoo. Kävelin salille ja minut otettiin todella avosylin vastaan, vaikka en ollutkaan maksava asiakas. Sain tehtyä oman saliohjelmani mukaisen treenin ja palauttavana liikkumisena kävelin takaisinkin vielä. Ja mikäs siinä oli kävellessä, kun oli hyvä fiilis treenin jälkeen ja keli ihanan kevättalvinen auringonpaiste. Sukulaisten taloyhtiössä oli myös pieni kuntosali, jossa kävin kaksi kertaa. Muina päivinä ulkoilin ja kävelin ihanissa merimaisemissa.

Toinen esimerkkini on täällä kotioloissa, mutta erikoistilanne kuitenkin. Ensi viikolla minulla on suoliston tähystys - tämä tehdään kolmen vuoden välein, koska minulla on syöpägeeni mikä saattaa aiheuttaa suolistosyöpää. Tutkimusta ennen viikon ajan ruokailuni muuttuu totutusta jonkin verran. Ja kun olen jännittäjätyyppiä niin stressihormonitaso on varmasti tällä hetkellä aivan huikeen korkea. Ja vielä en oikein tiedä miten paljon viitsin treenata ja siten vielä rasittaa kroppaa tämän viikon aikana.

Suunnitelmani lähti siitä, että kaivoin esille muistiinpanoni aiempien tutkimusten alla olleista ruokailuista ja mitä palautetta olin saanut tutkimuksen tehneeltä lääkäriltä. Sitten mietin, että mitä joudun tämän hetken ruokailusta siirtämään syrjään viikoksi ja mitä sitten vain kahdeksi päiväksi ennen tutkimusta sekä myös tutkimuspäivän ajaksi. Ohje minkä sain on aika yleisluonteinen eli:
- viikkoon ennen tutkimusta ei saa syödä siemeniä sisältäviä hedelmiä ja marjoja, myslejä tai pellavansiemeniä
- kahtena tutkimusta edeltävänä päivänä tulisi myös välttää vihannesten, juuresten ja hedelmien syömistä.

Ja tästä aloin rakentamaan ruokailujani. Kirjaan ylös nytkin kaiken ja teen ensi viikolla oman postauksen syömästäni sekä laitan kommentit mitä lääkäri sanoi sekä fiiliksiä tutkimuksesta.

No entäpä treenit? Otan tämän valmistautumisviikon nyt kevyemmin treenien suhteen. Pt-treenit oli sovittukin olevan ennen tätä kevytviikkoa, jotta saan niistä kaiken mahdollisen hyödyn irti. Lisäksi oli ihan hyvä juttelutuokio pt:n kanssa samalla, mikä puolestaan laski stressitasoja. Kevyemmät treenit tarkoittaa minulla sitä, että ulkoilen - siis kävelen - metsässä, pyöräilen kuntopyörällä kotona, teen kevyttä voimatreeniä joko kotona tai salilla - ja tämä tarkoittaa, että painot ovat tosi kevyet enkä tee mitään maastavetoja tms. - sekä venyttelen ja lepään. Eli summana sanottuna teen kuitenkin joka päivä jotain, mutta kevyesti.

Jotta stressitasot ei olisi koko viikkoa korkealla, koetan tehdä myös rentoutusharjoituksia välillä ja tehdä jotain, missä saan ajatukset pois tulevasta tutkimuksesta - vaikka katson hyvän elokuvan tai luen jotain kevyttä hömppää.

Oma hommansa on sitten aloittaa normaali ruokavalio tutkimuksen jälkeen. Se on - ja nyt puhun kokemuksesta - tehtävä varovasti, koska suolisto on ollut levossa ja tyhjennetty, ja jos sinne alkaa pakata äkkiseltään taas paljon hitaasti sulavaa ruokaa, niin voi tulla epämiellyttävä olo. Hiljaa hyvä tulee - tässäkin kohdassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii