keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Pettymys ja uusi suunnitelma

Maanantaina jännitin, että pääsenkö kauan odottamaani pt-tapaamiseen lainkaan, kun olo oli aika kehno. Oliko nuha tulossa vai mikä oli, mutta onneksi se kuitenkin meni ohitse.

Eilen oli sitten pitkästä aikaa ensimmäinen aamu kun menin kävellen salille. Ulkopyöräilykausi on tältä vuodelta ohitse. Talvirenkaita ei ole nyt varaa ostaa pyörään, joten kävellen menen tai jos autokyytiä löytyy niin sitten kyydillä. Ja mikäs siinä oli kävellessä, kun aikaisin menin eikä liikenne ollut vielä ihan ruuhkaista. Korvilla oli musiikkia ja aamulähetyksen hauskoja juttuja.


Tässä vaiheessa oli siis vielä kivaa ja olin hyvällä tuulella. Aika paljon jännitin vaan kehonkoostumusmittausta, kun ei ollut mitään hajua että missä mennää. Edellinen mittaus oli heinäkuussa. Tavoitteena oli pudottaa rasvaa pois ja saada vähän lihaksia lisättyä.

Olin salilla ajoissa - kuten aina - ja kurkkasinkin että cf-sali oli tyhjänä, ja menin sinne ensin rauhottumaan ja venyttelemään. Näin sain kropasta liian jännityksen ja hermostollisen kuorman pois.

Treenit ei kipeän kyynärpään vuoksi menny tämän 11 viikon aikana ihan suunnitellusti, mutta koetin pitää kuitenkin kaksi salitreeniä ja kaksi aerobista treeniä viikossa. Tehot oli varmaankin liian pienet, ja ruokavaliokin on ollut jotenkin vinkkurassa tai energiaa on ollut ruuassa liikaa. Alla mittaustulokset lukuina, vertailuna heinäkuussa otetut luvut ja nämä on nyt taas otettu uudemmalla laitteella molemmat että ovat vertailukelpoisia keskenään.

24.7.2015
paino 74,1 kg
kehon rasva-%  33,3
kokonaisvesimäärä 35,0 kg
lihasmassa 46,9 kg
viskeraalisen rasvan arvo 7

17.11.2015
paino 74,4 kg
kehon rasva-%  35,8
kokonaisvesimäärä 33,9 kg
lihasmassa 45,4 kg
viskeraalisen rasvan arvo 8.


Kyllä siinä oli itku päästä, kun näki luvut. Siis rasvaa piti pudottaa pois, eikä lisätä sitä! What? En kyllä nyt ymmärrä tätä? Olo oli ku halolla olis päähän joku kumauttanu ja kovaa. Nieleskelin itkua ja koetin ottaa sen voimaksi. Pienen palaverin jälkeen ohjeet pt:ltä oli, että energiat pienemmäksi ja aerobisiin treeneihin tehoa lisää. Ja mun pään sisällä kasa kysymysmerkkejä vaihtui uhoksi, että kyllä mä vielä näytän rasvat ja lihakset kuhan helmikuussa tapaan tuon mittauslaitteen kera seuraavan kerran. Siistitään ruokavaliota taas kerran ja lisätään tehoja. Kun tulosta ei tullut suunnitelmalla A niin vaihdetaan suunnitelmaan B. Piste.


No niitä tehoja tuli kyllä lisää jo uusien treeniohjelmienkin myötä. Sain taas kaksi erilaista ohjelmaa ja nekin vähän muuttuu 4 viikon välein. Eli 12 seuraavaa viikkoa pistän menemään uusi vaihde päällä.

Käytiin pt-Arin kanssa ohjelmien liikkeitä läpi ja sain taas hyviä ohjeita tekniikkaan. Olin esittänyt liikkeisiin toiveita ja hyvin niitä oli kuunneltukin. Kun tuossa syksyllä suoritin crossfit-peruskurssin salillani, saan nyt treenata cf-salissa ja uudet ohjelmat onkin kokonaan ilman kuntosalin laitteita. Välineinä ovat - kehon oman painon lisäksi - trx-nauhat, kuntopallot, vino tramboliini, köydet - vain lattiaan lyötävät - penkit, bosupallo, kahvakuulat ja soutulaite lämmittelyyn.

Ohjelmissa on nyt hyvän alkulämmittelyn jälkeen kolme liikettä 3x15 toistot, metcon aikaa vastaan missä myös kolme liikettä 3x15 toisot 3-4 kierrosta - toisessa ohjelmassa metcon kolme liikettä kahvakuulan kera 3-4 kierrosta, 30s työ + 30s lepo jaksotuksella - ja loppuun molemmissa vielä yksi liike 3x15 toistoilla. Jatkossa toistot pienenee ja painoja lisätään.

Näillä mennään ja katsotaan mihin tulokseen päästään. Jos kaikki menee suunnitellusti, niin seuraava tapaaminen on jossain helmikuun puolessa välissä 2016.

4 kommenttia:

  1. Ei muuta kun leuka pystyyn ja kohti uusia pettymyksiä. ★

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ... tai leuka pystyssä kohti uusia onnistumisia ;)

      Poista
  2. Oletko lukenut Kaisa Jaakkolan kirjoja? :-) Niistä olisi apua ja iloa ruokavalion suhteen. Mehustaminen taas saisi ruoansulatusta kondikseen, että oikeat asiat imeytyisivät paremmin.
    Nukutko riittävästi? Ehtisit palautua ja uudelleen rakentua <3

    http://biohakkerit.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen lukenut Kaisan kirjoja ja käynyt kurssin Väsyneestä virkeäksi. Nukkuminen ei aina ole hyvää. Pää meinaa jäädä pohtimaan päivän asioita. Opettelen ajatusten hiljentämistä.
      Ja olen huomannut sen, että jos menen ns liian aikaisin nukkumaan niin herään parin tunnin päästä ja satan valvoa hetken ennen kuin saan uudestaan unta. Mikäli menen vasta esim kymmeneltä nukkumaan, ei tätä ongelmaa ole niin usein.

      Poista

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii