tiistai 16. helmikuuta 2016

Rento syöminen

Silloin syksyllä 2012 kun aloittelin elämäntapojani muuttamaan ja syömään terveellisemmin, mittailin tarkkaan syömiseni. Alkuunhan oli totuttava myös siihen, että syön säännöllisesti noin kolmen tunnin välein. Ennen kuin vatsa tottui tähän, oli kauhea nälkä ennen seuraavaa ruokailua. Annoskoot kun oli jonkin verran pienemmät kuin aikaisemmin. Kalorimäärä oli 1400 tietämillä, ja palelin myös aika paljon energian vähyydestä.


Pelkona oli kuitenkin ottaa stressiä tästä ja koko ajan mietin syömistä. Milloin syön seuraavan kerran ja mitä syön? Saanko tarpeeksi hivenaineita ja vitamiineja? Jaksanko treenata jos syön näin vähän? Pää oli täynnä kysymyksiä.


Samassa taloudessa kun asuu sellainen henkilö, kuka ei laihduta eikä halua muuttaa ruokailutottumuksiaan kovinkaan helposti, toi hommaan oma haasteensa. Kaappeihin kun ilmestyi jos jonkinlaista houkutusta minulle. Toisinaan pysyin lujana, mutta voin rehellisesti sanoa että aika monesti repsahdin syömään herkkuja. Ja voi sitä morkkista kun vatsa menikin sekaisin ja olo oli kaikin puolin huono.


Milloin oppisin syömään rennommin ilman stressiä? Kyllä voin sanoa, että vieläkin tulee noita morkkiksia, ja lupailinkin ottaa tämän asian käsittelyyn tällä viikolla. Jos olo pysyy hyvänä - ja se pysyy mikäli herkuttelu jää hyvin pieneksi ja koko suklaalevyn sijaan ottaa ja nauttii vain pari palaa - ja muutoin syö terveellisesti ja liikkuu tarpeeksi, niin ei hätää. Pikemminkin pienet herkkupalaset silloin tällöin tuo mielihyvää ja positiivista energiaa. Tähän pyrin.


Ja kun etsin jatkossa herkuistakin ne pienimmät pahat niin herkuttelu ei tunnu niin pahalle eikä vie oloa niin huonoksi. Lähipäivinä yksi herkku on ollut herkkuleivät - ruisjälkkäriä, sulatejuustoa, avokadoa ja omenaa. Nam!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii