tiistai 23. helmikuuta 2016

Ruokarytmi


Laihduttamisessa ja terveellisessä syömisessä avainasemassa on säännöllinen ruokarytmi. Jaa miksi? No siksi, että verensokeri pysyy tasaisena ja että pysyy virkeänä koko päivän ajan ja mielihalut syödä epäterveellisesti vähenevät. Näin ainakin mulla.

Mikä on sitten kunkin oma ruokarytmi, niin - mikä se on? Minulla hyvä rytmi on 5-6 ateriaa päivässä ja suunnilleen kolmen tunnin välein. Joillekin tämä ei sovi, vaan heillä saattaa olla 3-4 ateriaa päivässä ja se käy hyvin. Ateriavälit vaan jos kasvaa kovin pitkiksi, niin seuraavalla aterialla tulee usein syötyä liikaa. Ja seuraukset ei oo kovin kivat.

Syön itse siis aamupalan, välipalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan. Päivään tulee yksi välipala lisää usein silloin, kun treenaan aamulla tosi aikaisin eli herätys on jo ennen viittä. Laihduttamisen myötä vatsani ei edes vedä ruokaa niin paljoa kerrallaan, että pystyisin vähentämään aterioita. Tämä jatkuu vaikka en varsinaisesti enää laihduta vaan koetan hallita painoa. 

Kullekin aterialle koetan rakentaa ruuan riittävästä proteiinista, hevi-tuotteista - siis ne värikkäät jutut, eli hedelmät, kasvikset ja juurekset - hyvistä rasvoista ja hiilareista. Tykkään, että lautasella on iloinen ruoka eli väriä pitää löytyä. Mulle sopiva määrä lihaa, kalaa tai kanaa on se oman kämmenen kokoinen pala - aika hyvä konsti mitata ilman että tarvitsee punnita - siihen sitten vähän riisiä, perunaa tai bataattia ja sitten loput lautasesta täyteen kaikkee tuoretta "vihreetä". Nam! Tässä tulee ihan nälkä.


Kun kirjoitin äsken että minulla on viisi erinimistä ateriaa päivässä, niin tästä koetan päästä tilanteeseen että ne ovat vain aterioita ja niitä voi vaihdella tilanteen mukaan. Tällöinhän kunkin aterian koostumus ja kalorimäärä tulee olla suunnilleen sama. Tämä antaa liikkumavaraa esimerkiksi reissussa ollessa. Mikäli ei lounasaikaan olekaan mahdollista syödä juurikin sitä lämmintä liha-annosta - kun ei sitä retkikeitintä omista - niin voi syödä välipalan eli vaihtaa kahden annoksen paikkaa. Tämä on aika kätevää. Näin ei aterioiden välit veny liian pitkiksi. Ei ole oma keksintöni, luin tämän jostain ja olen käytännössä havainnut sen hyväksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii