maanantai 8. helmikuuta 2016

Talven treenejä

Pikkasen on muuttumassa mun treenijutut lähiaikoina, niin aattelin että vedän sellasen niin sanotun yhteenvedon, että mitä sitä nyt on talven aikana tullut tehtyä ja miten edistyminen on sujunut. Jospa siitä itsekin vähän huomaisin, että eteenpäin on menty, vaikkei se aina siltä tunnukaan.


Viime syksynä kun kesäkausi päättyi, otin kuntosalikortin pois tauolta ja palasin uuden innostuksen kera salitreeneihin. Pt oli vaan hakusessa, mutta pian - muutamien keskustelujen jälkeen - sain uuden ohjaajan eli pt-Arin avukseni. Sain myös uudet - ja hieman erilaiset - voimatreeneihin ja vähän uudistuneisiin tavoitteisiini sopivat ohjelmat. Näitä kahta erilaista ohjelmaa tein marraskuulle saakka. Lokakuussa suoritin Foreverillä Crossfit-salin käyttöoikeuteen vaadittavan peruskurssin ja sain jatkossa osan ohjelmien liikkeistä tehtyä rauhassa crossfit-salin puolella.

Tänä talvena olen lenkkeillyt kävellen enemmän kuin aikaisemmin - osaksi syynä pitkä syksy, mikä piti liukkaat kelit poissa ja metsäpolut kävelyyn sopivina ja osaksi syynä oli myös se, että mies jäi työttömäksi ja on ollut lenkkiseuraa paremmin.


Kuntosalin ja kävelyn lisäksi on treeneihin kuulunut kotitreenit, kuntopyöräily ja squash-pelit pari kertaa. Niin ja onhan tullut kokeiltua myös lumikenkäilyä. Se oli tosi kivaa ja tehokasta.

Voimatreeneistä olen pitänyt vähän edistymistaulukkoa ja siirränpä tähän osan siitä. Kuvissa siis aloituspäivän treeni ja ohjelman viimeisen päivän treeni - ja nämä on nyt syksyn treeniohjelmista.


Treeni 1:ssä punnerrus oli tosiaan alkuun polvet maassa ja vaihtui myöhemmin kannakkeilla olevaa tankoa vasten tehtäväksi suorin vartaloin. Paljon on vielä tekemistä, että saisin tehtyä punnerrukset lattialla suorin vartaloin. Pystysoutu taljassa otti sen verran kyynärtaipeisiin, että liike vaihdettiin vipunostoiksi. Vartalonkiertoa tein alkuun lattialla istuen ja kahvallista kuntopalloa nostellen puolelta toiselle, ja myöhemmin vaihdoin kiertoa tekemään laitteeseen, jotta vastusta pystyi koventamaan ja kyynärtaive sai levätä.


Treeni 2:ssa oli ensimmäinen kahden liikkeen supersarja eli molemmilla jaloilla ensin prässiä ja sitten pohjeliike päälle ennen lepoa. Tässä mentiin vasemman eli huonomman jalan ehdoilla, eikä kehitystä ehtinyt oikein tuossa parissa kuukaudessa tulla. Vipunostot tein selällään penkillä - ei vinopenkki - ja siinä myös vasemman käden ehdoilla mentiin - kuten myös muissa liikkeissä missä käsipainot oli käytössä. Näin sain vähäsen edes tuota puolieroa poistumaan. Vielä sitä kyllä vähän löytyy. Kyynärtaipeen kipuilu jarrutti kehitystä tässä ohjelmassa.

Onhan tuolla nyt jotain edistymistä tapahtunut. Eikä tässä iässä enää niin nopsaan kehitytäkään, eikä minulla ole kiire mihinkään. Teen tätä omaksi ilokseni ja oman hyvinvointini takia, en siis tähtää kilpailuihin tai ainakin yritän olla vertaamatta itseäni muihin.

Ensi viikolla, kun saan nykyiset ohjelmat päätökseen ja treenit vaihtuvat, niin teen samanlaisen yhteenvedon niistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii