maanantai 19. syyskuuta 2016

Mummu kokeilee -sarja jatkuu pilateksen merkeissä

Pari viikkoa sitten mietin, että mitä kuopukselle lahjaksi kun synttärit lähenee. Sitä miettiessä tuli ajatus, ettäpä jos kokeiltaisiinkin yhdessä jotain uutta liikuntalajia/-muotoa. Ja synttärisankari saisi päättää lajin. Lähden mukaan mukisematta ja kukkaro kourassa eli maksumiehenä. Ja kuin jo olis valmiiks mietittynä sankarilla tää juttu, niin pilatesta lähdettäisiin kokeilemaan.


Varasin meille siis pilatesta yksityistunnin Pilates Lahti yritykseltä tästä Lahen keskustasta. Ja tänään oli se päivä kun tunnille mentiin. Tämä tutustuminen oli mattotreeniä eli laitteina oli ainoastaan oma kroppa jumppamatolla.

Vähän oli perhosia vatsassa ja paikkaakin vähän kadun varrella etsittiin hetki, mutta ajoissa kun molemmat on totuttu olemaan paikalla niin hyvin ehdittiin.

Kuva täältä
Alkuun tervehdittiin tunnin vetäjä Tiitu Kaarakainen ja hänelle täytettiin vähän tietoja itsestämme. Itse olen käynyt pilatestunneilla kymmenisen vuotta sitten ja kokeillut syvävenyttelyä ja physiopilatestakin. Ja syvävenyttelytunneilla oli pari kertaa pyörtyminen lähellä. Oliko jännityksen purkaantumista vai niskojen jännittelyä vai unohdinko hengittää vai hengitinkö liian syvään eli että tuli liikaa happea kroppaan ja se sellanen hyperjuttu - hyperventilaatio se olikin. Tiedä näitä, mutta nytkin kerroin, että olen herkästi pyörtyvää sorttia niin tietää ottaa kopin jos kippaan kanveesiin. Osaan kyllä jo itsekin alkuoireista - nenän alustaa pistelee ja korvissa alkaa humista ja silmissä sumentua - höllätä ja istua alas ennen kuin pökrään. Mutta parempi on varoitella, ettei tuu ylläreitä.

Ja sitten itse pilatekseen. Alkuun oli lyhyt kertaus, että mitä tuolta nahan alta keskikropasta löytyykään eli lihaksia ja nimenomaan niiden kiinnityskohtia eli kalvoja. Minusta tämän tietoiskun jälkeen pitäisi alkaa puhumaan lihashuollon sijaan kalvohuollosta tyystin. Täällä aiheesta yksi löytämäni kirjoitus.

Nyt oltiin siis kehonhuoltotunnilla niin sanotusti. Ja tämähän minulla ainakin on sellainen osa-alue mikä tuppaa pientä venyttelyä lukuunottamatta unohtumaan. Palkkariruokaa tulee syötyä ja palautusliikuntaakin vähän tehtyä, mutta - niin hierontarullakin on kaapissa, mutta eipä ole paljon tullut rullailtua.


Tunnilla liikkeitä tehtäessä tuli hyvin äkkiä esille mun jumikohdat eli oikean pakaran kalvot oli aivan kireellä - ja siitä johtuen selässä tuntui jokainen liike. Pallealihas oli jäykkä - syvä hengitys niin että pallea pullistuu ei oikein onnistunut. Ohjaaja sananmukaisesti hytkytteli palleaani vähän aikaa ja jo se auttoi alkuun. Siis palleahengitystä opettelemaan lisää. Mulla on toi lymfakierto elimistössä aika heikolla hapella ja täältä pallean huonosta voinnista se alkaa. Eli se kuntoon ekaks.

Niin noi pakarat. Voi vitsi mitä kipeitä kohtia ohjaaja Tiitu sieltä löysikään. Auts! Ja vaan hellästi painoi. Taitaa hierontarulla tulla pakaroitten alle vähän useammin tän jälkeen. Tai sitten hankin sen ostoslistalla olevan hierontapallon - sellasen nystyräpallon.

Vähän sama tunne oli tunnilla kuin aikanaan kun kokeilin Foreverin salilla Fustraa. Kroppaa järjesteltiin hyvään ryhtiin ja sitten rauhallisesti tehtiin ristikkäin venytteleviä liikkeitä sisään- ja uloshengityksen tahtiin. Muutama hyvä oivallus tuli hengityksen kohdalla. Esimerkiksi silta-asennossa yhden jalan nosto menee huomattavasti helpommin uloshengityksen lopussa kun keskikroppa on valmis tukemaan lantioseutua liikkeen aikana. Olen itse kokeillut tehdä liikkeen uloshengityksen alussa ja tuki on kyllä siinä kohden tipotiessään vielä.

Nyt muutaman tunnin jälkeen tästä tutustumistreenistä olo on kuin olisi tehnyt kovaa voimatreeniä keskikropalle ja jalkaterissä kihelmöi - kaikki hyvällä tavalla. Jo tunnin aikana lähti nestekierto käyntiin ja joinkin tunnin jälkeen ainakin ½ litraa vettä.

Summa summarum - tosi hyvä ja positiivinen kokemus. Tiitu osasi todella rauhallisesti ohjata ja liikkeet oli hyvin valittu. Haastetta oli juurikin sopivasti ja kun jokin jumi esti vähän, niin vaihto liikkeen kevyempään versioon löytyi hetkessä. Suosittelen lämpimästi ja kuka tietää vaikka menen toistekin. Kiitokset vielä Tiitulle! :)

Lisää linkkejä:
http://selkakanava.fi/pilates-parantaa-ryhtia-ja-vahentaa-niveliin-kohdistuvaa-kuormitusta
palleahengityksen harjoituksia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii