lauantai 14. tammikuuta 2017

Alku vähän hankalaa mutta toivottavasti lopussa kiitos seisoo

Alku-valmennuksen ensimmäinen viikko lähenee loppuaan. Onko mitään muuttunut, onko tullut tuloksia, onko parempi olo?

Noh, niinkuin tapana on sanoa .. tähän taidan tokasta vahvan ehkä. On aika vaikea vielä analysoida asiaa. Nyt vasta opettelen uutta ruokavaliota. Ei laktoosia, ei gluteenia eikä sokeria - aivan maidoton ruokavalio ei ole koska heraisolaatti on maidosta. Eikä sokeritonkaan - pieni parin suklaapalan herkkuhetki oli eilen. Tuo ei kaada maata eikä projektia mitenkään, koska makeannälkä laantui sillä määrällä suklaata. Ei enempää onneksi ollut tarjolla.


Aivan uutta minulle on tuon heraproteiinin kanssa tutustuminen. Tilasin Evolutionin vadelman makuista heraa. No onhan se aika makeaa, mutta sain vinkin, että happamat ja kirpeät marjat - puolukka ja herukat esimerkiksi - taittavat tuota makeutta. Seuraava herapussi on ihan varmasti maustamatonta. Siitä saan sitten myös kokeiltua vihersmoothieta.

Suurimmat muutokset aiempaan tuon heran lisäksi ovat varmaan, että leipä on jäänyt kokonaan pois, rahka ja raejuusto samoin ja sitä "vihreää" on tullut vieläkin enemmän lautaselle. Hedelmät ovat myös vähentyneet ruokavaliosta. Pari hedelmää päivässä on oikeastaan maksimi. Ennen saattoi mennä 5-6 hedelmää päivän aikana, eli aika paljon hedelmäsokeria.

Ruokarytmi on vaihtunut kolmen tunnin välein syömisestä oikeastaan neljän tunnin välein nauttimiseksi. Ruoka on jopa paremman makuista nyt kun aiemmin. Vai onko makuaisti herkistynyt paremmaksi? Kuka tietää.





Ajattelumallin, että eri ruokailuhetkillä on omat nimet - aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala - olen muuttanut niin, että on neljä ateriaa - yllä kuvina yhden päivän ruuat, kuvista puuttuu D-vitamiinilisä ja magnesium-tabletit - ja niiden paikkaa voi vaihdella. Eilenkin söin naudan jauhelihaa höystettynä härkiksellä, porkkanaraastetta, kirsikkatomaatteja ja cashew-pähkinöitä klo 20 eli päivän viimeisellä aterialla. Nälkä pysyi poissa hyvin aamuun saakka. Ei ole ollut vaikeita hetkiä oikeastaan yhtään, koska salliva ja rento syöminen on myös tarkoituksena löytää tässä samalla. Nyt näyttää aika hyvältä.

Palautuminen treeneistä - nyt puhun siis salitreeneistä eli voimaa ja kestävyyttä sisältävistä kovan kulutuksen treeneistä - on ollut minusta parempi. Sellasta kovaa lihaskipua ei ole ollut, samoin ei myöskään lihaksissa ole ollut sitä tukkoista oloa. Uni on ollut myös parempaa. Onko nämä kaikki ruokavalion aiheuttamaan muutosta, en osaa vielä sanoa.

Olen myös katsonut vähän historiaani taaksepäin, eli miten olen aiemmin halunnut keventyä ja saada parempaa oloa itselleni. Keittiövaaka on näytellyt suurta osaa, samoin kaloreiden laskeminen ja ainainen ruokien suunnittelu. Stressiä on ollut paljon ja ruuasta nauttiminen on jäänyt. Nyt vaaka on käytössä satunnaisesti ja opettelen silmämääräiseen mittaamiseen. Kaloreita en laske. Hiilareiden määrällä säätelen jaksamista eli treenipäivinä lisään niitä pariinkin ateriaan. Alkuvalmennuksen ohjeet ovat selkeät ja niiden kanssa ruokailun suorittamisesta alkaa kehkeytyä nauttimista.

Valmennuksen facebook-ryhmä on tosi tarpeen - ainakin minulle. Saan sieltä reseptivinkkejä ja ravintoon ohjeita. Valmentajat Kukka Laakso ja Jussi Jaurola ohjaavat ja opastavat. Kaikkea saa kysyä, mikä mieltä painaa ja vastaukset tulevat nopsasti. Lisäksi kokemuksia jaetaan muiden alkulaisten kanssa. Rento, kannustava ja asiallinen porukka on tällä valmennuksella koolla. Tää on sopiva just mulle ja just tähän tilanteeseen. Kaipasinkin neuvoja ja ruokailujen siistimistä, täsmentämistä ja on tää ollu tähän mennessä aivan positiivista meninkiä.

Yksi mikä tuli aivan just mieleen, mikä on erilailla kuin aiemmin. Nukuin viime yön tosi huonosti, mutta minua ei väsytä niinkuin aikaisemmin tuollaisen puoliksi valvotun yön jäljiltä. Olo oli aiemmin kuin krapulaisella koko seuraavan päivän. Nyt mennään jo iltapäivää ja virtaa riittää. En ehkä tarvitsekaan päiväunia, vaikka niin luulin.

Tästä on hyvä aloittaa toinen viikko. Olen mukana niin ruokavalion kuin motivaation ja hyvinvoinnin opettelussa. Motivaatio ja muutos -tehtäviä odotan innolla lisää. Taitaapa olla tapojen muuttamista ensi viikolla vuorossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii