sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Himmailua terveenä - kohta kiipeen seinille

Argh! Ja blääh! Grrrrrrrrr!

Selitystä seuraa tuolle äskeiselle purkaantumiselle tässä seuraavaksi.

Sain kuukausi sitten pt:ltäni uudet kaksi ohjelmaa forecross-salille. Tavoitteena on lisätä voimaa ja hyvä jos vaikka samalla palaisi kropasta rasvaa pois. Ohjelmat on rakennettu niin että toistot vähenee ja liikuteltavat painot kasvaa. Joka neljäs viikko on kevyt viikko, jolloin painot on 50% aiemmasta. Lihakset ja hermotus saavat silloin levätä ennen uutta kolmen viikon raskasta treeniä.


Ensimmäinen ohjelma sisältää penkkipunnerrusta ja t-tankosoutua voimaliikkeinä, ja kiertoharjoittelu päälle, jossa liikkeet: kyykky-pystäri, pullover ja rullaus trx-nauhoilla.
Penkkiä en ole aiemmin tehnyt tangolla, ainoastaan käsipainoilla kun puolieroja poistettiin. Tuolloin nousi 2x8kg painoilla toistoja. Siitä on kyllä jo pari kolme vuotta aikaa kun viimeksi olen liikettä tehnyt. Aloitin nyt penkit ekalla viikolla 7kg:n tangolla, ja kolmannella viikolla meni jo 3x3 toistot 19,5 kilolla.
Myös rullaus trx-nauhoilla oli uusi liike. Suht tehokas keskivartaloliike. Voimapyörän sijaan on siis trx-nauhat, joiden varaan laskeudutaan etunojaan. Teen liikkeen vielä polvet maassa kevyemmin.



Toinen ohjelma sisältää takakyykyt sekä maastanostot suorin jaloin voimaliikkeinä, ja kiertoon liikkeet hauiskääntö hammerina plus pystypunnerrus siihen jatkeeksi, kulmasoutu trx-nauhoilla ja lankkupito. Tässä setissä ei uusia liikkeitä ollut kuin tuo lankkupito. Teen sen vielä myös polvet maassa.


Näitä on nyt siis kolme viikkoa tehty ja molempia ohjelmia kolme settiä. PR (=personal record) -lista ei ole muuttunut muuten kuin tuon penkkipunnerruksen osalta. Ennen nousi 16kg suorille käsille ja nyt nousee 19,5kg. Ei mitään suuria lukemia vielä, mutta ottaen huomioon iän ja treenaamisen vuosina - en ole siis koko ikääni liikkunut vaan vasta viitisen vuotta - niin olen ihan ylpeä itsestäni, että eteenpäin mennään koko ajan. Hitaasti mutta suht varmasti.

Noh, mikäs tässä nyt sitten kiukuttaa ja miksi manailen? No siksi, että nyt pitää himmailla tää kevyt viikkoa läpi ja terveenä. Haluaisin salille treenaamaan ja kovaa. Motivaatiota on ja halua, mutta kun pitää antaa kropan levätä. Tiedän tämän kyllä ihan tasan tarkkaan ja tajuan että miks pitää niin tehdä, mutta ..!

Mitäkö olen siis tällä viikolla tehnyt? Olen tehnyt kävelylenkkejä, tehnyt nuo kaksi saliohjelmaa puolella teholla, venytellyt ja levännyt - niin ja käynyt hierojalla.


Hypin kohta seinille. Siis kun painot ei ole vielä juurikaan mitään niin siitä puolet pois. Kamoooon! Leikkitreeniä .. eihän tässä tuu ees hiki, eihän tää tunnu missää .. miten tää voi mitään kehittää?


Kokemusta tuosta kehittymisestä toki on. Lantionnostoja olen kokeillut lisäpainojen kera ensimmäisiä kertoja viime syksynä ja tuolloin pääsin kirjaamaan PR-listaan 27kg nousseeksi 6 kertaa. Meni puolisen vuotta ennen kuin kokeilin samaa liikettä seuraavan kerran - toki olin tehnyt muuta alakroppatreeniä ja ärsyttänyt takaketjun lihaksia - ja hupsista ennätykseen tuli 7,5kg lisää aika kevyesti ja helmikuussa nousi 34,5kg kolme kertaa. Että kun pitää taukoa jostain liikkeestä niin kehityksen huomaa paremmin.

Himmailuviikko on lopuillaan. On tehty kevyttä treeniä, venytelty ja eilen kävin siis hierojalla. Tuttu hieroja Juha Suomen LihasHieromo:lta kävi Lahessa ja sain hänelle ajan. Nyt kärvistelen olkapäät, yläselkä ja niskat arkoina - sillee hyvällä tavalla - kun jumituksia aukastii eilen illalla. Vasemman olkapään lihaksia pehmitettiin jopa ultraäänelläkin, jotta hieronta oli mahdollista vähän paremmin. Olo on ku olis kovankin treenin tehnyt. Nyt vaan liikehdintää sekä venyttelyjä kevyesti ja jospa se rauta liikkuisi ensi viikolla paremmin - panokset kovenee eli nostettavat painot lisääntyy vähän. Mitään en lupaa, mutta toivotaan parasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Julkaisen kommentit kun olen ne ensin lukaissut läpi.
terveisin Pii